Tyskland dag 5 – 6.

Femte dagen snurrade jag runt i Rheingau och Nahe, för att landa på hotell Niedertäler Hof, precis nedanför Felsenberg och med järnvägen utanför mitt fönster. Ett relativt enkelt men helt tillfredsställande hotell (utan plats för stora bussar).

Jag hade lyckats prata mig till ett besök hos Schäfer-Frölich dag 6, vilket inte gick utan en del tvekan från Tims mor som jag ringde upp. Tim skulle förbereda tappning av sina sista söta 2011:or samma dag. Det blev mamma som tog emot mig och hon hade full koll på sonens viner. Jag provar igenom de torra 11:orna, där Schiefergestein (från Felseneck) är riktigt fin, stram och intensiv med bra frukt och spänst i syra. Av de fyra GG-vinerna tycker jag att Felseneck är den läckraste med sin kombination av mineral, fin frukt, distinkta syror, intensitet och stil. Halenberg kommer inte långt efter, tätt följd av Kupfergrube och Felsenberg. Tim vill inte ha någon botrytis i sina torra viner, vilket är något jag applåderar.

Jag får även prova lite sötsaker från Felseneck 2011; Spätlese GK, Auslese GK, BA och TbA, vilka alla imponerar i sina respektive klasser med en renhet och balans, som nästan går att ta på. Även TbA:an med 280 Oechsle har en sjungande klarhet. Felseneck ligger högst upp av S-F’s vingårdar och är i princip alltid genomluftade, varför det inte förkommer särskilt mycket ädelröta där.

Parentetiskt kan nämnas att jag, hemma i Sverige, blev utsatt för S-F’s Halenberg 2009, som inte hade något av den årgångens svullighet utan istället var stram, klar, stilig och elegant med fin syra.

Efter denna ”mungipor upp”-upplevelse rullar jag vidare mot Deidesheim, där jag kommer att bo några nätter medan jag under dagarna ska bedöma viner för Mundus Vini.

Återhållet, men ytterst lovande!

Kommentera

