Den dåliga smaken.

Ska den dåliga smaken ha sina förespråkare? Från en pluralistisk synvinkel är svaret givetvis ja, men från en konsumentorienterad utsiktspunkt? Knappast. Men ändå så finns de därute.

För inte så länge sedan publicerade en av dagstidningarnas vinskribenter rekommendationer utgående från nya årgångar i Systembolagets sortiment, däribland Labouré-Roi’s Chablis 2011. Det är ett riktigt skitvin, grovhugget och fult, vilka är epitet som jag har använt för vinet under många år.

Tidigare i år häktades ledningen och ägare till företaget misstänkta för fusk. De anklagades på – vad jag förstår – sannolika skäl, för att att ha blandat ut bättre appellationer med enklare vin, troligen över hela deras bourgogneregister.

Är man inte dömd, så är man inte skyldig, är en gammal tes i det rättssäkra samhället, vilken jag gärna står upp för. Men firmans viner har varit skyldiga länge; jag har dömt ut dem så länge jag kan minnas. Det har sällan funnits något vin som varit värt pengarna, trots att de ofta är billiga i förhållande till namnet på etiketten. Nu kanske vi har förklaringen. Fast jag måste tillstå att deras vita Meursaulter från egen domän har varit anständiga. Kanske ett alibi?

Men varför måste man stå upp för den dåliga smaken?

Tillägg: I slutet av 2010 såldes Meursault-domänen till amerikanska investerare, så av ovan nämnda möjliga alibi kvarstår inget.

3 kommentarer

  1. Jag håller helt och hållet med om Labouré-Roi, kommer inte på ett enda vin från dem som har överraskat positivt relativt appellationen. I mitt tycke den sämsta bourgognenégocianten, och ju förr de går i konkurs desto bättre. Enbart deras 89 kr-”Bourgogne Rouge” borde ju vara tillräcklig för att starta en rättsprocess mot firman, med tanke på hur mycket detta skitvin förstör förstaintrycket av röd Bourgogne hos många svenska vindrickare. För övrigt kan man köpa aktier i deras ägarbolag om man vill, Cottin Frères, som också äger Maison Nicolas Potel, från vilket de kastat ut monsieur Nicolas Potel men behållit hans namn (som han då inte får använda själv).

    1. Nej, jag kan heller inte tänka mig någon sämre negoss. Intressant att få veta om Potel…

  2. L.W. · · Svara

    Ja dt var just dn ”vin”journalistn som jag förmodade.

Kommentera

