Systembolagets hantering av webblanseringarna

1. Vid webblanseringen 30 oktober klickade jag på länken ”Aktuella lanseringar” mitt på förstasidan, för att komma till listan med viner. Men några kvoter fanns inte noterade och när klockan blev 10.00 så fanns det inga gröna ”Boka”-knappar. Riktigt lömskt!

Hade jag istället klickat mig fram via ”Tjänster” så hade det gått bra, men hur skulle jag kunna veta det? Några viner blev det inte men åtminstone en ursäkt. Klen tröst.

2. Vid webblanseringen 22 november bokade jag 2 st Chambolle-Musigny från Dujac och fick även bekräftelse på beställningen fyra dagar senare. Men vid leverans till butik så var inte dessa viner med. Nej, de finns inte, får jag veta utan vidare förklaring. Dåligt.

3. På själva nyårsafton råkar jag av en slump se ett annat Dujacvin i Passagens Systembutik; Morey-Saint-Denis. Det lanserades samma dag och på samma sätt som ovan nämnda Chambolle. Glad i hågen köpte jag ett par flaskor, men upptäckte när jag kom hem att vinet inte gick att hitta vid sökning på Systembolagets hemsida, oavsett om jag sökte på Dujac eller det varunummer som kvittot angav. Vid en senare fråga i butiken anges en trolig förklaring; man har glömt att byta modul på vinet när det kom ut i butik. Svagt.

4. Att navigera på Systembolagets hemsida är inte roligt alla gånger. Om jag till exempel vill veta vad det finns för Frankenviner att tillgå, klickar jag på Vitt vin, Tyskland och Franken. OK, 21 viner dyker upp. Men vill jag nu veta vilka som kan tänkas finnas i butik, klickar jag på fliken ”Finns i butik”, varpå allting nollställs. För att kunna göra den här sökningen måste jag börja med fliken ”Finns i butik”. Klantigt.

Sammantaget ger detta ett intryck av mindre väl fungerande webbhantering. Det verkar vara klent med rutiner eller så har alla som jobbar med hemsidan ett förflutet på Microsoft och är därmed vana att saker fungerar halvdant. Hemska tanke.

 

P.S. Bästa vinerna på nyårsafton var Orpale 1996 från S:t Gall – elegant och balanserat med 96-syra och snygg BdB-karaktär – och Les Bessards 1999 från Delas – lagom moget, koncentrerat, mineraligt och elegant med enastående längd och tydliga, men nu lätt avrundade tanniner. Båda får lätt 4p.

3 kommentarer

  1. Hemsidan har byggts av konsultbolaget Connecta till en väldigt hög kostnad. Jag kan bara hålla med om att den är ett stort fiasko.

  2. Hej!

    Jag kan bara beklaga att du haft en dålig upplevelse i anslutning till Systembolaget och våra webblanseringar. Några korta kommentarer kring dina punkter gällande systembolaget.se:

    1. Det var den mänskliga faktorn som var orsaken till att länken från startsidan blev fel det aktuella tillfället. Jag beklagar detta.

    4. Gällande det specifika fallet med att dina sökningar ”nollas” om du byter flik, till t ex Finns i butik, så kommer detta att åtgärdas inom en inte alltför avlägsen framtid. Förhoppningsvis kommer detta ge en lite bättre navigeringsupplevelse.

    Under 2013 kommer vi även att se över vår webbplats för att se hur vi kan förbättra nuvarande systembolaget.se generellt. T ex för att den ska fungera bättre i mobilen.

    Hälsningar

    Ola Andersson
    Webbansvarig Systembolaget

  3. Tack för det.

Kommentera

