Raats och Lynch-Bages

Alltsedan bekantskapen med Raats Stellenboschviner för två år sedan har jag varit förtjust i dem, speciellt hans Cabernet Franc. 2008:an var druvtypisk och finstämd efter sydafrikanska mått och framförallt hittade jag inga som helt drag av gummi, rök, bakelit eller hur man nu vill etikettera den speciella karaktär som alltför ofta vidlåder och sabbar landets röda.

Nyligen dracks Cabernet Franc 2009 och den bjöd först på korinter, kryddor och söt frukt i näsan. Smakmässigt kändes vinet saftigt, lite eldigt och långt med korinter, söt frukt och bra syra. Initialt alltså. Sedan växte det fram mer och mer rökigt gummi för att till sist kännas mer asfaltlikt. Det är ju inte så här jag vill bli på röken! Djävla vin! Total besvikelse och en rubbad världsbild blev resultatet, som inte blev roligare av vetskapen om att 2008:an nyligen var likadan alternativt något värre. Några slutsatser dock:

  • Det är endast de sydafrikanska röda som uppvisar denna läbbighet, inte vita
  • Det blir bara värre med ökad ålder på vinet
  • Många sydafrikanska vinmakare ser inget problem, även erkänt duktiga vinmakare utan gummitoner i sina viner säger sig inte förstå frågan
  • Jag har hittat dessa toner i liten omfattning även i viner från andra länder. Undrar om det kan bli mer av detta framöver?

IMG_2605mini

Lynch-Bages 1989 är på pappret ett säkert kort; initialt 96 poäng av Uncle Bob. Men hur står sig vinet idag? Doften bjöd på tobak, ceder, lite cassis och lätt mogna skogstoner. Doften speglades väl i smaken som i övrigt var sträv, lång och balanserad med bra frukt och syra samt viss stil. Efter ett tag i glaset kröp det också fram aningen gröna toner. Det var gott och bra, men absolut inte något stort vin. Då var väl Michael Broadbent mer insatt när han 2001 gav vinet betyget ***(*). Själv förlänar jag det 3,5p.

IMG_2604mini

2 kommentarer

  1. Raats CF har i min gom visat på väldigt olika karaktär, ’08 provat 12 var helt utan gamla däck men samtidigt upplevde jag ’07 provat 11 snarast grovt med kartiga toner och minst en gammal brinnande telefon.
    Är det ett årgångsproblem vi set här, eller?

    1. Jag tror som sagt att problemet tilltar med ålder, men även att det finns en årgångsvariation. Men jag tror inte att det generellt är ett årgångsproblem.
      Exempelvis anser Danie Malan på Allesverloren att man bör tillsätta lite kväve vid jäsningen för att undvika detta lilla problem. Och hans viner visar inga tecken på brinnande bildäck.

Kommentera

