Bourgogne

Gevrey–Chambertin Craipillot 2009

Confuron-Cotetidot är ansedd som en riktigt bra producent i den lite mer traditionell skolan. C-C är hemmahörande i Vosne, men har ägor på flera håll i CdN. Craipillot är en PC, strax nedanför Clos St Jacques. Jag har ingen större erfarenhet av domänens viner, så det var med stort intresse jag närmade mig detta vin.

Jag får en ung, ren, bärig och lätt stjälkig doft med bara ett uns ek. Smaken känns stram och syrlig med lätta tanniner och fina bärtoner. Stjälkigheten är där och växer till sig i glaset (vad jag förstår så avstjälkar producenten inte alls). Men det finns en len, fin frukt därbakom som lovar gott för framtiden. Nästa flaska får nog vänta uppåt fem år. 3p idag med klar potential på åtminstone 4p.

IMG_2910mini

S:t Aubin Premier Cru En Remilly 2008

Boisset är en av de stora drakarna i Bourgogne som lyckas klämma ur sig bra kvalitet till vettiga priser. S:t Aubin brukar ofta vara en underskattad källa till vit njutning i överkomliga prisklasser. Jämfört med förra gången jag provade vinet för ett år sedan så har det blivit lite rundare och svulligare. Det känns mer generöst än elegant, men den friska syran finns där så vinet sitter väl ihop och är balanserat. Finns kvar i BS för 239 kr. 4p.

IMG_2911mini

Kommentera

