Lågalkoholviner

Altia presenterade nyligen sina lågalkoholviner i serien In the Air (4,7%) samt sin alkoholfria rosè Chill out Zero. Samtidigt släppte de fram Richard Halstead från Londonbaserade undersökningsföretaget Wine Intelligence för att presentera de senaste trenderna inom detta område.

Vi fick bland annat veta att försäljningen av lågalkoholviner (<5,5%) i UK fortsätter att öka och nådde 2012 ett försäljningsvärde på 39 M£, vilket motsvarade cirka 1 miljon lådor. Således en inte alltför överdriven konsumtion på cirka 15 cl per capita och år. Samtidigt ökar andelen konsumenter som anser att alkoholnivån är viktig vid vinvalet. Detta går givetvis att tolka på radikalt olika sätt. Själv anser jag detta vara en viktig parameter, då för mycket eller för litet alkohol sabbar all balans i vinet.

Vinerna då? Rena och tekniskt korrekta men helt avkönade. De känns som lätt alkoläsk som försöker vara vin utan att vara i närheten av att klara av det. Urtrist helt enkelt. Vill jag ha en dryck med knappt 5% väljer jag helt klart en öl istället. Men tillåter man aningen högre alkholhalt så finns det helt omanipulerade viner som italiensk Moscato och tysk Kabinett eller Spätlese. Eller varför inte en alkoholfri äppelmust, som det nu finns ett flertal utmärkta exemplar av.

För nog har man meckat med dessa viner! Man tar bort alkohol ur vinet och därmed försvinner en hel del smaker och aromer. För att få någon slags volym i smaken ersätter man gärna etanolen med lite socker, som ju också är en smakbärare.

Ett skäl att välja lågalkoholviner skulle vara att det är bättre för hälsan, men väljer en hälsomedveten person då en dryck med 32 g socker per liter?

Slutsatsen är att detta är produkter som riktar sig till konsumenter som inte bryr sig särskilt mycket om vad de dricker, utan väljer detta segment pga yttre omständigheter, bilkörning etc. Men det finns bättre alternativ.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s