Röd och vit Bourgogne

En starkt bidragande orsak till att det är svårt att hålla koll på Bourgogne är att domäner splittras, slås ihop och får förändrade namn. Arnoux-Lachaux är ingen domän jag hade hört talas om tidigare, men en snabb koll visar att det är dagens version av Domaine Robert Arnoux, ett mer bekant namn.

IMG_3220mini

En Chambolle-Musigny 2010 från denna producent bjuder på en ren, fin, lätt, kryddig, bärig och ganska elegant doft med någon ek. Smaken är lätt, ren och fin med lite bär, fin syra, liten örtighet och någon strävhet. Det är lite slutet, men vinet fyller ut mer och mer i glaset. Det finns någon ek där, inklusive lätta chokladtoner. Det är snyggt, men vinet saknar något i diskanten och har inte riktigt kommunens silkighet. Jag har lite svårt att ansluta mig till Burghound’s berömmande ord ” A high quality Chambolle of finesse and grace”. Hur mycket jag än tycker om bourgogne, så får jag mer dricklycka i norra Rhône för 549 kr, vilket detta vin kostade på bolaget i höstas. 3,5p drygt.

På vitvinssidan brukar Henri Boillot vara en klar favorit med balanserade och eleganta skapelser. Jag har många goda minnen av tidigare årgångar av Clos de la Mouchère, en premier cru tillika monopole i Puligny. Men det är med en lätt bävan jag närmar mig årgång 2007 av detta vin då en tidigare flaska haft lite för mycket av bokna äpplen i sig för att passa min smak.

IMG_3727mini

Jag möts av en fin, elegant, nötig och svagt rökig doft med någon ek utan någon som helst äpplighet. Smaken känns fortfarande ung, stram, nötig och lätt ekig med stil, mineral, längd och kanske inte så hög, men bra syra. Det är gott och när det blir varmare i glaset är det riktigt läckert. Det är så nära GC man kan komma och jag tänker på något läckert i silkeskläder. 4,5p

Kommentera

