Bourgognedagen

Några intryck från Bourgognedagen på Grand i veckan skulle kunna se ut så här:

Vita 2012 verkar vara lätta, fruktbetonade och inte så höga i syran, rätt charmiga helt enkelt, medan vita 11:or är ortogonala däremot; strama, slanka och syrabetonade med betoning mer på struktur än frukt. 2010 behöver ingen presentation; strålande årgång med koncentration och skapligt drag i syrorna.

För de röda ser det lite annorlunda ut. 2011 bjuder på slanka viner med syra i förgrunden plus lite gröna, vegetala inslag. Inte direkt något för mig, men bland toppvinerna kan det se helt annorlunda ut. Bra odlare selekterar ju hårt för att nå bästa möjliga kvalitet. Fast nu provades inga sådana toppar. 2010 befäster sin ställning som en utmärkt årgång med såväl struktur som fin frukt och koncentration. Bäst i Côte de Nuits och kanske inte lika bra på basnivå som 2009.

Bäst in show var utan vidare Grivot med distinkta och eleganta 2010:or. Faiveley är en producent som har lyft sig i håret de senaste åren så förväntningarna var höga. Och det var kanske inte som jag hoppats; bra, men med ganska stor variation. En producent som jag bara haft en hum om är Heresztyn, och visade upp ett gäng finstämda och rätt eleganta 2010:or.

2006 är inte någon årgång som jag kommit jättebra överens med på den röda sidan, då det har funnits en del gröna inslag. Taupenot-Merme hade dock en Mazoyères-Chambertin som var riktigt tilltalande, utan vegetala toner.

Daniel Rions röda tyckte jag var väl ekbetonade, men det kompenserades av en vit Nuits-Saint-Georges Terres Blanches 2010; fin frukt och syra med bra längd och varsam ekbehandling. Jacques Prieur smaskade också på med eken, vilket kändes mest skadligt för de vita. Skapliga röda stod även Ambroise och Michel Gros för

I Chablis är Louis Michel en strålande producent; rena och distinkta 11:or och bra 10:or, speciellt Montée de Tonnerre. Grand Cru:erna var väldigt slutna. Utmärkta Domaine des Malandes var även på plats men jag missade helt att prova deras chabliser.

På vitvinssidan kan man även notera Au Pied du Mont Chauve; snygga Chassagner från 2010, speciellt Chenevottes.

2 kommentarer

  1. Hej.
    Nuits-Saint-Georges Terres Blanches av Rion är en Pinot Blanc, rätt udda och lite dyr enligt mig, men kul. Annars gillar jag Rion.

    1. Tack för bra druv-info!
      Och visst gör Rion bra viner, det gäller bara att tåla eken bättre än vad jag gör.

Lämna en kommentar